Dit Roosendaalse bedrijf kreeg een Groene Pluim: ‘Zijn we 100 procent duurzaam? Nee, natuurlijk niet!’

Wie denkt aan industriële reinigingsproducten, denkt niet meteen aan duurzaamheid. Het bedrijf Bufa uit Roosendaal bewijst dat die twee wel degelijk samen gaan. Zo wonnen ze onlangs De Groene Pluim voor hun duurzame bedrijfsvoering.

“Je associeert Bufa niet snel met de Groene Pluim”, geeft Corné Endepoel toe. We maken reinigingsproducten. Dat gebeurt vanuit chemie. Dat heeft vaak een negatieve lading”, weet hij. Toch was het bedrijf een Groene Pluim waard. 

Hergebruik

Een van de manieren waarop het bedrijf duurzaam werkt, is door vervuilde producten te hergebruiken. “Als we bijvoorbeeld leveren aan verf- en kitproducenten, krijgen we de vervuilde producten terug. Die laten we filteren en destilleren en die kunnen dan hergebruikt worden. Dat is kostentechnisch slim voor de klant, maar ook erg duurzaam. In dit geval houden we qua afval alleen de verf en kit over, dat wordt vernietigd. Zo houden we onze afvalstroom zo klein mogelijk.”

Geconcentreerder 

De interesse van klanten in duurzame producten motiveert Bufa ook. “Een zwaar chemisch reinigingsproduct kan, tegen de verwachtingen in, ook voldoen aan allerlei duurzame aspecten. Je ziet veel ecolabels, maar dan zijn de producten vaak minder heftig en moet er langer gepoetst worden. Daar zit men niet op te wachten.”

“Wat vaak vergeten wordt, is dat ons product zeer sterk en geconcentreerd is en daardoor duurzamer. Het kan verdund worden en de gebruikscyclus is korter, waardoor er minder energie verspild wordt”, legt Endepoel uit. “Een duurzaam product kan chemisch gezien ook heel stevig zijn.”

Ook hoe het bedrijf omgaat met mensen valt voor hen binnen het kader van duurzaamheid. “Zo hebben we verschillende challenges gedaan. Tweemaal hebben we een challenge georganiseerd waarin mensen een half jaar lang werden gemotiveerd om te stoppen met roken en drinken. Daar was een behoorlijke bonus op gezet voor degenen die aantoonbaar gestopt waren met roken en drinken. 26 mensen deden mee”, vertelt hij. “En eens per maand worden hier stoelmassages gegeven voor wie dat nodig heeft.”

Wat vaak vergeten wordt, is dat ons product zeer sterk en geconcen­treerd is en daardoor duurzamer

Corné Endepoel

Sinaasappelschillen 

De samenwerking met PeelPioneers, een bedrijf dat sinaasappelschillen die overblijven in de horeca gebruikt voor onder andere reinigingsproducten, was voor Endepoel het begin van een echt duurzame bedrijfsvoering. “Dat was ongeveer vijf jaar geleden en sinds die samenwerking zijn we steeds meer gaan kijken naar hoe we zo duurzaam mogelijk kunnen werken. Dat inspireerde me en maakte me enthousiast.”

Onderdeel van het zijn van een Groene Pluimhouder, is het bijwonen van bijeenkomsten om ervaringen uit te wisselen. “En ook de gemeente Roosendaal is bezig om duurzaamheid steeds meer naar de bedrijven te brengen en bedrijven onderling informatie uit te laten wisselen. Zo proberen we allemaal te verbeteren”, vertelt hij. 

Eerste stappen

“Zijn we 100 procent duurzaam? Nee, natuurlijk niet. Maar ik zeg altijd: begin gewoon ergens. Net als wanneer je thuis je afval scheidt of dubbel glas laat zetten. Dat zijn goede eerste stappen. Nadat wij de eerste stappen zetten, werden mijn collega’s ook enthousiast. Als we allemaal kleine stapjes zetten, dan gaat het vanzelf.” 

“Uiteindelijk hebben we maar één planeet. Als wij aan het werk zijn met elkaar en voor elkaar, doen we dat natuurlijk om de dagelijkse boterham te verdienen, maar we moeten verder kijken dan dat. Het is niet alleen de dag van vandaag, maar ook de dag van morgen.”

Als we allemaal kleine stapjes zetten, dan gaat het vanzelf

Corné Endepoel

Kroon op het werk

Op De Groene Pluim is het bedrijf trots. “Het is vooral een kroon op het werk van mijn collega’s. Ik mocht hem aannemen, maar mijn collega’s zijn voortdurend bezig met kijken naar hoe we zo duurzaam en veilig mogelijk kunnen werken. Dat hun creativiteit een Groene Pluim als gevolg heeft, is heel leuk.”

Om de pluim te behouden, wordt het bedrijf over drie jaar weer getoetst. Dan hoopt Endepoel dat er meer duurzame manieren van werken zijn gevonden binnen Bufa. “Een keihard doel is om de 25 meest verkochte artikelen te verduurzamen. Daarnaast hebben we wat energietransitie nog wat stappen te maken, en willen we zo duurzaam mogelijk uitbreiden, al ligt dat nog niet vast. Uit rapporten blijkt dat de temperatuur hier, door de platte daken en het asfalt, best hoog is, dus we willen graag werken met sedumdaken.”

Een keihard doel is om de 25 meest verkochte artikelen te verduurza­men

Corné Endepoel